PROJEKTIRANJE
JAVNEGA
okrogla
miza – MAO (junij 2013)
Jože
Barši
Naslov
Projektiranje
javnega
je vsekakor tema, ki ji nisem kos na način neposrednega ustvarjalca
v tem področju, navsezadnje nisem projektant tu nastopam kot nekdo,
ki je sicer diplomiral arhitekturo delujem pa v polju umetnosti. Maja
me je povabila kot nekoga, ki je izven stroke in kot tak bom tudi
govoril.
Za
začetek si bom izposodil Holleinovo izjavo: „Vse je arhitektura“.
Na prvi pogled sicer nadvse nenavadna izjava, ki pa je nadvse
natančna. Če je namreč arhitektura vse, je lahko vse le v toliko
v kolikor se vanjo vpisuje nekaj kar ni arhitektura. Kar navsezadnje
ni težko razumeti. Arhitektura se tako kot katerakoli stvar ali
pojem lahko vpisuje le na ozadje svoje negacije. Pojem
je namreč določljiv šele v razmerju z nečim, kar ni on sam.
Recimo, slon je slon samo zato, ker je kopica stvari, ki niso slon,
kar ne pomeni nič drugega kot to, da ga poleg slonosti
definira še vse tisto, kar slon ni. K identiteti stvari, katerekoli
stvari, tako sodi tudi nekaj, kar ni ona sama. Pomen te stvari je
naluknjan z nejem
tiste stvari. Je obenem del stvari in ni tista stvar. Vprašanje
negacije oziroma Ne-ja je sicer mnogo kompleksnejše, kot ga je
mogoče tu razdelati.
Če
poenostavim oziroma skrajšam, gre za dva NE-ja: en kot zunanji
NE, ki je stvar logike, stvar ozadja, zunanjosti in drugi kot
notranji
NE,
ki je po Deleuzu mnogo bolj zanimiv, saj govori o neznanem v stvari
sami. Navsezadnje je to NE o katerem tudi sam govorim takrat, ko
govorim o robovih in preseganju meja posameznih strok. To so namreč
načeloma Ne-ji, ki sem jim stroke, ko delujejo dogmatsko nadvse
upirajo.
Javnost
je tu tako vpisana kot zunanja stroki. Javni prostor pa kot tista
stvar ki je obenem zunaj in znotraj stroke. Zunaj, ker ga naseljuje
in uporablja javnost in znotraj, ko ga oblikujejo arhitekti. Če bi
poenostavil bi bilo mogoče reči, da javni prostor predstavlja
nekakšen notranji NE o katerem sem prej govoril.
Ideja
zunanjosti in notranjosti navsezadnje ni daleč od definicije za
arhitekturo, ki jo v svojem besedilu Zaris
projekta arhitektura
zapiše Petra Čeferin. Citiram: "Arhitektura je pri sebi – se
pravi, postane arhitektura – šele zunaj sebe. Kaj to pomeni? To
pomeni, da zunanjost ni tisto, čemur se mora arhitektura podrediti,
in da niti ni goli material, s katerim lahko po mili volji razpolaga.
Pač pa v tej zunanjosti arhitektura šele nahaja samo sebe, v njej
se arhitektura utelesi, ta zunanjost je telo arhitekture."
Na
prvi pogled je del zunanjosti, o kateri govori Čeferinova, uporabnik
ali v množini javnost, tu mislim na dogmatsko stroko, ki zagovarja
in ve kako je treba in s tem imobilizira singularnosti posameznih
del. Posebnosti stroke usmerjajo k strokovnosti, k temu, da nekaj ni
dostopno vsem, temveč samo ekspertom,strokovnjakom. Ali še
drugače, stroka je nekaj kar ni v skupni rabi, kar je skupnosti
izvzeto. Agamben z uporabo besede profanacija to razloži še bolj
natančno. Pojem profanosti, kot ga uporablja Agamben, je pojem, ki
izvedencem, veščim neke prakse, odvzame to, da je vsebina, s katero
se ukvarjajo, samo njihova last. Neekspertnost je pri tem nenadoma
prednost. To, da se tudi eksperti obnašajo kot, da ne vedo je
ključno, saj omogoči zunanjosti ali obema NE-jema, da začneta
delovati. Tako je mogoče razumeti Altov odgovor, da ne ve kaj je
arhitektura, obenem pa je projektiral arhitekturo.
V
nadaljevanju bi razmerje javnosti in arhitekture rad še poglobil.
Ranciere, francoski filozof, ki se ukvarja z estetiko in
emancipacijo, v knjigi Emancipirani
gledalec
pripoveduje zgodbo stavbnega mizarja, ki v nekem gradu polaga parket
in se v času odmora ozre skozi okno, kjer opazi baročni park.
Prizor, ki mu ni namenjen, pa vendar si ga mizar prisvoji. Skozi to
zgodbo stavbnega mizarja, njegove izkušnje obveze dela in užitka
ukradenega prizora, Ranciere razvije idejo o distribuciji čutnosti,
ki pomeni kje se lahko nekaj kaže in komu je to namenjeno.
Emancipacija se tu zgodi v relaciji jaz moram delati in pogledom, ki
ni namenjen kontroli rok, temveč je to pogled na svet kot ga
zaznavam. Seveda je to lahko katerikoli prizor, ki gledalca požene v
tok nečesa, kar sam imenujem maštanje.
Maštanje samo po sebi ni emancipatorno, daleč od tega, je pa nek
prazen prostor, ki omogoča, da se vanj naseli misel. Recimo: "zakaj
sem tako reven" in v nadaljevanju: "uprl se bom".
Vendar sam tega upora nikakor ne zmore, s pomočjo drugih, ki čutijo
podobno, zaznavajo podobno, pa je to dosegljivo. Debata se tako
odvija okoli področja skupnega, skupne čutnosti – oziroma sveta,
ki ga zaznavam. Seveda je zaznava oziroma čutnost stvar posameznika,
tega da skozi operacijo zapleta s čutnostjo, sem sam, ki si daje
prostor niča, ki naredi prostor za nekaj delujočega na telo. Tu
delujoča praksa je praksa notranjosti, trebuha, telesa,
animaličnosti, delirija, tujosti v svojem lastnem telesu, postajanja
v jeziku Deleuza in na koncu maštanja. Na drugi strani je stvar
politike stvar zunanjosti, policije, prepovedi in vojne oziroma boja
za karkoli že. Čutnost je na strani nemega Munchovega Krika,
politika pa je na strani glasnega krika po drugačnem in na novo
ustvarjenem svetu.
Gre
za to, da je zaznavanje
dosegljivo vsem, tako ali drugače imamo razprte čute za vstopanje
zaznav, politika pa je tista, kjer se odvija polemika rekonstruiranja
ali preokvirjanja možnosti krajev vsebin in form čutnosti, ki se
daje v skupno. Če ponovim: politika je polemična oblika o
spremembah, preoblikovanju skupnega, estetika pa je tisto, kar sproža
zahteve po spremembah. Pri estetiki kot jo razume Ranciere ne gre za
formo, temveč za strast, ki jo forma sproža. Grozljivost neke jeze,
ki se v nadaljevanju formalizira kot: "tega nočem več, dost
mam".
Strast
je na strani umetnosti, politika na strani ustvarjanja družbe. Je
stalno uravnovešanje in z novimi zahtevami, ponovno rušenje tega
ravnovesja in ponovno vzpostavljanje ravnovesja. Čutnost
destabilizira, politika stabilizira. To je neskončni krog čutnosti
in politike. Politika je predvsem boj za enakost in ta za
vse jo
povezuje s čutnostjo. Enakost je diskonsenzualna, ni sporazuma o tem
kaj enakost je. Je konfliktni vozel o tem kaj enakost je oziroma ni.
Spomnite se na razprave o Družinskem zakoniku. Ni pomiritve temveč
stalen boj za pridobljene in znova izgubljene ali še nikoli
pridobljene pravice enakosti. Potiskanje v poligone posameznih
strok, metod, veščin ali vedenj je tako na strani tistega kar
Platon imenuje "delo ne čaka" in kar je razlog, da Platon
ni dovolil obrtnikom, trgovcem in seveda sužnjem, da bi obiskovali
umetnostne dogodke. Močno se je namreč zavedal emancipatornosti
umetnosti. Njegova zahteva je namreč bila: "tu pri delu je tvoje mesto".
Emancipacija tako pomeni prisvojitev prostora, ki ti ne pripada ali
pa ti ga jemljejo. Navsezadnje začetek velikega dela zadnjih uporov
po svetu so bila in so vezana na izgubo nekega prostora ali zavzetje
nekega prostora.
Politika
je tako oder sporov, ki jih ustvarjajo posamezne skupnosti ali še
bolje kolektivi, ki jim za nekaj gre. Zakaj omenjam kolektive v
razliki do skupnosti? Kolektivi so usmerjeni, imajo isti ali vsaj
sličen interes. Spori se tako odvijajo med posameznimi kolektivi. Pa
naj bodo to najranljivejši deli družbe, ki jim ravno tako pripada
prostor. Javni prostor je tako prostor možnosti uveljavljanja svojih
zahtev, ki politiko postavijo pred dejstvo, tukaj smo, slišite nas
in zahtevamo enakost. Javni prostor seveda že dolgo ni razumeti samo
kot fizični prostor, gre tudi za vse oblike medialnosti,
infrastrukture, ki komunikacijo slišnosti ali vidnosti omogočajo.
Obenem pa se je potrebno zavedati, da ni idealne stabilne pozicije,
daleč od tega, ne gre za perfektnost, pač pa za spore, formalne
odprtosti, raznolikosti interpretacij, prevajanj, jecljanj ali delnih
razumevanj saj le tu ostaja prostor za slišnost posameznih
kolektivov ali celo avtorsko intervencijo.
Kje
pa je v vsem tem arhitektura? Naj si znova pomagan s Petro Čeferin
in povem vse to je namreč ena od zunanjosti arhitekture. Tako rekoč
pogoj arhitekture, zunanjost, ki postaja notranjost. Operativnost
stroke, in s tem bom zaključil, je da v okolju stroke deluje tudi
tisto, kar na prvi pogled ni stroka – neka nestroka, ki jo vedno na
novo vlečemo v okrilje stroke, in vedno na novo se konstruira nova
stroka, iz katere izpade neka po novem ne-stroka, in tako v nedogled,
da bi se leta reaktualizirala, mobilizirala oziroma na novo
premislila svoja stališča.
Ni komentarjev:
Objavite komentar